سیستم مکانیزه شناسایی و ردیابی محصول مبتنی بر بارکد

ساخت سیستم مکانیزه شناسایی و ردیابی محصول مبتنی بر بارکد Barcode 

این سیستم به گونه ای طراحی و اجرا شده است که قادر خواهد بود تاریخچه یک محصول تولید شده را از مرحله اول تا مرحله آخر به صورت یک شناسنامه محصول در اختیار تولید کننده قرار دهد.

بحث شناسایی و ردیابی محصول در خودرو سازی جز الزامات استاندارد IATF می باشد که کلیه شرکت های طرف قرارداد با ساپکو و مگاموتور ملزم به اجرای آن هستند.

بطور مثال در این پروژه محصول تولید شده رادیاتور ماشین می باشد که از قسمت های مختلفی مانند(ساید، هدر، پره، لوله، مخزن و …) تشکیل شده است.

هر یک از این اجزا توسط اپراتورها، مواد اولیه ها، قالب ها و دستگاه ها مختلفی تولید می شوند که در نهایت پس از مونتاژ و تست های مختلف، تشکیل یک رادیاتور را می دهند.

این سیستم بطور کلی از دو قسمت نرم افزار تحت وب و سخت افزارهای وایرلس که هر کدام دارای یک بارکدخوان هستند تشکیل شده است.
بستر ارتباطی به صورت وایرلس TCP/IP می باشد که با پروتکل MQTT با یکدیگر در ارتباط هستند.

خلاصه ای از عملکرد سیستم:

بخش شناسایی سیستم:
ابتدا کلیه اطلاعاتی که ملزم به شناسایی و احراز هویت می باشند در نرم افزار توسط کاربر ثبت می گردد.
(ثبت اطلاعات در نرم افزار فقط یکبار صورت خواهد گرفت).
سپس این اطلاعات توسط دستگاه های نصب شده بر روی هر ایستگاه کاری صحت سنجی و شناسایی خواهد شد.
بطور مثال در  نرم افزار مربوطه و در قسمت ثبت پرسنل تولید یک اپراتور به نام فرید رمضانی ثبت می گردد.
در همان قسمت بایستی مشخص گردد که اپراتور فرید رمضانی مجاز به کار در کدام ایستگاه های کاری می باشد.

بطور مثال اگر فرید رمضانی به عنوان اپراتور پرس ۱ در سیستم ثبت گردد فقط مجاز به کار در همان ایستگاه می باشد و اگر در ایستگاه دیگری بارکد گردن آویز اپراتور احراز هویت گردد دستگاه شناسایی نصب شده در آن ایستگاه پیغام (اپراتور غیر مجاز) را خواهد داد.
در مورد شناسایی مواد اولیه، قالب و … هم همینطور است یعنی وقتی که مواد اولیه از انبار خارج میگردد بایستی مشخص گردد که بر روی کدام دستگاه (ایستگاه کاری) مجاز به مصرف می باشد.

 

بخش ردیابی سیستم:
پس از شناسایی و احراز هویت اطلاعات لازم در هر ایستگاه کاری توسط سخت افزار نصب شده بر روی آن ایستگاه، این اطلاعات همگی توسط سخت افزار جمع آوری شده و سپس به سرور ارسال می گردد .
در قسمت بک اند سرور نرم افزاری نوشته شده است که قادر خواهد بود این اطلاعات را که به صورت جزیره وار از دستگاه های مختلفی ارسال می گردد پردازش کرده و به یکدیگر متصل کند و در نهایت تاریخه محصول را از بدو تولد تا لحظه بسته بنده به صورت یک فرم شناسنامه محصول به کاربر نمایش دهد.

فرید رمضانی ۰۹۱۲۶۶۰۹۸۱۷

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: